Dette nettstedet bruker informasjonskapsler og lignende teknologier for å fungere som forventet (f.eks. opprettholde tilkoblingen din).

Krevende situasjon for lærere i Zambia under pandemien

Edith Mwauluka hadde lenge lagt merke til alle barna i hennes lokalsamfunn som gikk veldig langt hver dag for å komme til nærmeste skole. Hun kjente på et stort engasjement for å hjelpe til og bidra til at disse barna skulle få en god utdanning. I 2015 begynte hun derfor å jobbe som frivillig lærer på Lubuyungu Community School in Western Province i Zambia. Her underviser hun 1. og 5. klasse og hun legger all sin tid og innsats ned i arbeidet for å sikre at barna trives og lærer det de skal på skolen.

Lubuyungu Community School er en fattig skole som er drevet av lokalsamfunnet selv. De har ingen støtte fra staten, og driver skolen på veldig få ressurser. Det er heller ikke penger til å betale lærerne lønn, og Edith er derfor avhengig av små gaver fra foreldrene for å ha nok til å leve. De gir henne ulike produkter som mais og kylling for å vise at de setter pris på henne og den jobben hun gjør for barna deres. I tillegg får lærerne egne rom på skolen hvor de kan bo. Dette er ikke mye, men for Edith er det nok til at hun kan jobbe som lærer på fulltid. Da koronapandemien kom og skolene brått måtte stenge, var ikke elevene og deres læring den eneste bekymringen for de frivillige lærerne på skolen. De måtte i tillegg akseptere at foreldrene ikke lenger hadde samme mulighet til å bidra ovenfor lærerne. De fleste familiene i lokalsamfunnet ble kastet ut i ekstrem fattigdom av pandemien, og selv etter at skolene har åpnet igjen klarer ikke foreldrene og støtte opp om lærerne i tillegg til egne familier. Dette har gjort det veldig vanskelig for lærerne og klare seg gjennom hver måned.

I tillegg ble skolehverdagen stadig mer utfordrende for lærerne. Edith forteller at når skolene åpnet igjen, etter å ha vært stengt i et halvt år, var ikke elevene der de trengte å være for å gjenoppta læringen. De fleste hadde ikke hatt mulighet til å delta i fjernundervisning på grunn av mangel på radio og data. Når skolene var stengt bidro de fleste elevene i stedet på åkeren og hjalp familiene sine med å skaffe inntekt. Det var derfor vanskelig for elevene og komme i gang med å lære igjen.

For å støtte elevene i denne overgangen satte lærerne opp ekstra timer for de elevene som trenger det. «Som en lærer må jeg være kreativ med tanke på hvordan jeg kan støtte elevene på best mulig måte, slik at jeg kan bidra til at de lærer for selve livet og ikke bare for å bestå en eksamen» sier Edith.

Lærere som Edith er uvurderlige i arbeidet med å sikre barn rett på god utdanning og muligheten til en bedre fremtid. Derfor satser Hei Verden på lærerne i våre prosjekter. I Zambia skal lærere få dra på kurs for å styrke sin kompetanse og noen får også støtte til å ta lærerutdanning. Ikke minst arbeider vi for at skolene skal få bedre økonomi, slik at lærerne kan få en skikkelig lønn.

Ønsker du å støtte lærere som Edith og deres fantastiske innsats for elever i Zambia?

Start innsamling

Start innsamling

Doner

Doner