Krevende situasjon for lærere i Zambia under pandemien
Edith Mwauluka hadde lenge lagt merke til alle barna i hennes lokalsamfunn som gikk veldig langt hver dag for å komme til nærmeste skole. Hun kjente på et stort engasjement for å hjelpe til og bidra til at disse barna skulle få en god utdanning. I 2015 begynte hun derfor å jobbe som frivillig lærer på Lubuyungu Community School in Western Province i Zambia. Her underviser hun 1. og 5. klasse og hun legger all sin tid og innsats ned i arbeidet for å sikre at barna trives og lærer det de skal på skolen.
I tillegg ble skolehverdagen stadig mer utfordrende for lærerne. Edith forteller at når skolene åpnet igjen, etter å ha vært stengt i et halvt år, var ikke elevene der de trengte å være for å gjenoppta læringen. De fleste hadde ikke hatt mulighet til å delta i fjernundervisning på grunn av mangel på radio og data. Når skolene var stengt bidro de fleste elevene i stedet på åkeren og hjalp familiene sine med å skaffe inntekt. Det var derfor vanskelig for elevene og komme i gang med å lære igjen.
For å støtte elevene i denne overgangen satte lærerne opp ekstra timer for de elevene som trenger det. «Som en lærer må jeg være kreativ med tanke på hvordan jeg kan støtte elevene på best mulig måte, slik at jeg kan bidra til at de lærer for selve livet og ikke bare for å bestå en eksamen» sier Edith.
Lærere som Edith er uvurderlige i arbeidet med å sikre barn rett på god utdanning og muligheten til en bedre fremtid. Derfor satser Hei Verden på lærerne i våre prosjekter. I Zambia skal lærere få dra på kurs for å styrke sin kompetanse og noen får også støtte til å ta lærerutdanning. Ikke minst arbeider vi for at skolene skal få bedre økonomi, slik at lærerne kan få en skikkelig lønn.