Dette nettstedet bruker informasjonskapsler og lignende teknologier for å fungere som forventet (f.eks. opprettholde tilkoblingen din).

Hei Verden 2023: 50 År med Solidaritet og Utdanning

2023 markerer et betydningsfullt jubileum for Hei Verden – hele 50 år med en utrettelig innsats for solidaritet og utdanning for barn over hele verden. I kjølvannet av pandemiens utfordringer, ser vi nå at stadig flere skoler engasjerer seg i solidaritetsaksjoner og støtter vårt arbeid for å sikre at flere barn får tilgang til en god utdanning. Responsen fra skoleelever i Norge det siste året har vært hjertevarmende, og antallet solidaritetsaksjoner har økt betraktelig. Det er fantastisk å se hvordan engasjementet vokser, men vi er også åpne om at vi ennå ikke er tilbake på samme nivå som før pandemien. Den økonomiske situasjonen for Hei Verden er fremdeles utfordrende, og vi er fullstendig avhengige av støtten fra dere alle der ute.

Din støtte har aldri vært viktigere. Etter to år med pandemi står vi overfor en virkelighet der hele 70 % av tiåringer i fattige land ikke kan lese og skrive. Dette er en alvorlig påminnelse om at arbeidet vårt er nødvendig, og hver krone dere bidrar med har direkte innvirkning på barn som kjemper for sin rett til utdanning.

Vi vil rette en stor takk til alle skoler, bedrifter og privatpersoner som har vært en del av denne reisen i løpet av 2023. Uten deres engasjement og støtte ville vi ikke vært der vi er i dag, og vi er dypt takknemlige for den innsatsen hver enkelt av dere har lagt ned. Det er virkelig flott å se hvordan vi her i Norge kan stå sammen og vise solidaritet med elever og lærere rundt om i verden.

La oss ta et tilbakeblikk på noe av det vi har fått til i løpet av året:

Zambia

I 2023 har vi fortsatt vårt arbeid på de 30 prosjektskolene våre i Western Province i Zambia. Her har foreldregrupper gjort en formidabel innsats med å få enda flere barn til å begynne på skolen, flere elever enn noen gang går nå på skolen i disse landsbyene. Dette fører også til noen utfordringer. De små skolene består for det meste av små hytter bygget av jord og leire, de mangler lærere og det meste av utstyr. Når elevtallet øker blir det vanskelig for skolene å gi den undervisningen elevene har krav på. Derfor har enda flere frivillige lærere fått gå på kurs i år, for å sikre at skolene har flere gode pedagoger. Samtidig har skolekomiteene fått opplæring i hvordan de kan skrive gode søknader til lokale myndigheter for å få penger til større og bedre skolebygg og annet utstyr, de lærer også å drive påvirkningsarbeid for å passe på at skolene får nok lærere og andre ressurser. Dette har gitt resultater, og vi ser nå at flere av skolene har fått nye skolebygg og lærere som lønnes av staten. I tillegg har 400 elever fått stipend til å fullføre ungdomsskolen. Selv om utdanning er gratis i Zambia, må elevene selv betale for uniform, skolebøker, kalkulator og annet utstyr de trenger. For de aller mest sårbare elevene er dette vanskelig å få til. De fleste av disse elevene har mistet en eller begge av sine foreldre. Tross sin unge alder har de allerede opplevd mye vanskelig i livet, og fremtidsutsiktene har ikke vært gode. Nå får de støtte til å fullføre skolegangen og har helt andre muligheter for å få seg en jobb og et bedre liv i fremtiden.

Bangladesh

I Bangladesh fortsetter arbeidet med utdanning for de mest marginaliserte og sårbare barna. Dette er barn som lever i flomområder, urfolk, og de som lever i ekstrem fattigdom. 527 elever har fått tospråklig undervisning på våre lekse- og morsmålssentre, og 960 barn går på førskoler driftet av våre partnere. Alle lærerne har fått kursing i pedagogikk og opplæring i tospråklige undervisningsmetoder. I tillegg driver vi båtskole i flomområdene, som sørger for at elevene ikke lenger får utdanningen avbrutt flere måneder i året. 225 elever som lever i fattigdom har fått utdelt skoleutstyr, og nå må ingen av barna slutte på skolen fordi foreldrene ikke har råd til å betale skoleutstyr. 25 elever på teplantasjene mottar stipend for å fullføre ungdomsskolen. Nå har de mye bedre forutsetninger til å bryte ut av et liv i fattigdom. Foreldre og medlemmer av alle skolekomiteene har fått kurs og opplæring. I et skolesystem som allerede var under enormt press før pandemien, ser vi nå at et betydelig antall elever trenger ekstra oppfølging og støtte for å holde tritt med undervisningen etter 18 måneder med stengte skoler. Hele 8600 barn mottar nå ekstra undervisning gjennom våre Child Clubs. For disse barna ble skolestengningene en periode med tap av verdifull undervisningstid, noe som resulterte i store utfordringer når skolene endelig ble gjenåpnet. Vår tilnærming gir disse elevene muligheten til å ta igjen den tapte undervisningen, og resultatene er tydelige – de mestrer nå skolearbeidet mye bedre! Det er utrolig gledelig å se den positive effekten av vår innsats når disse barna nå opplever fremgang og suksess på skolen.

Laos

I Laos startet vi i 2023 arbeidet på 4 nye skoler. Disse skolene ligger i svært avsidesliggende områder i fjellene, nord i Laos. Alle som lever her er urfolk, og snakker et annet språk enn Lao, som er hovedspråket i Laos. Laotiske myndigheter er lite villige til å ta hensyn til urfolks rettigheter. Derfor lever de fleste urfolkene i Laos i dyp fattigdom. Familiene som lever i landsbyene der Hei Verden jobber er hovedsakelig bønder, det er mye hardt arbeid og et tøft liv. Mange foreldre velger derfor at barna skal være med å arbeide på jordene, i stedet for å gå på skolen. Dersom en familie har flere barn er det ikke uvanlig at de rullerer på hvem som får gå på skolen fra uke til uke, slik at de alltid er sikret at noen er med å hjelpe hjemme og på åkeren. På skolen i Laos undervises det bare på Lao, så barna i landsbyene forstår sjeldent noe av undervisningen og de gjør det generelt svært dårlig på de ulike prøvene. I 2023 har vi jobbet tett med foreldrene for å få de til å støtte opp om den lokale skolen, og motivere dem til å sende barna på skolen hver dag. Skolene har fått spesialutviklede lærebøker som gjør det lettere for elevene med urfolkspråk å lære seg Lao, lærerne har blitt kurset i bruken av disse. Lærerne har også fått kurs i hvordan best ivareta barna når de er på skolen. I Laos er dessverre fysisk avstraffelse av elever fremdeles brukt i skolen, og disse kursene har som mål å få lærerne til å slutte med dette.

Peru

I 2023 er Hei Verden inne i sitt andre år i Amazonas, Peru. Vi jobber i syv ulike landsbyer i den øvre delen av Napo-elva, helt på grensen til Brasil og Ecuador. Prosjektet inkluderer 604 elever og 30 lærere i tillegg til ressurspersoner blant foreldre og besteforeldre. Målet er å gi kichwafolket, et av urfolkene i Peru, en god skole. Dessverre er undervisningskvaliteten i skolen i Amazonas forferdelig dårlig, og lite tilpasset urfolket. Alle skolebøker i Peru er på spansk, selv om det finnes 48 andre språk i landet. Også lærerutdanningen er i all hovedsak på spansk. Dette gjør at mange urfolksbarn sitter på skolen uten å forstå verken hva læreren sier, eller hva som står i skolebøkene. Mange urfolk i Peru opplever å bli diskriminert og dårlig behandlet, både av myndighetene og av andre medborgere. I Amazonas kommer dette til syne blant annet ved at skolen blir nedprioritert og at naturressurser og urfolks landrettigheter blir truet fra flere kanter. Hei Verden har flere aktiviteter for å gi kichwabarna en god skole. Hjørnesteinen i prosjektet er arbeidet med lærerne. De får kurs i hvordan man på best måte kan gi tospråklig undervisning til urfolksbarn, samt tilpasse skolen deres kultur. I tillegg får lærerne jevnlig pedagogisk veiledning i klasserommet. Alle lærerne har også mottatt en pakke med undervisningsmateriell, og delt ut lærebøker på barnas eget språk. Alle skolene har fått et eget skolebibliotek med bøker på barnas morsmål og spansk for å fremme leseferdighetene. Skolene har også blitt utstyrt med PC, printer, solcellepanel og medisinskrin. Det er også blitt installert vanntanker og oppgraderte toaletter på alle skolene. Dette har gitt gode resultater, og mindre sykdomsrelatert fravær, da det er store problemer med forurenset drikke- og badevann i Amazonas. Prosjektet gjør gode framskritt, og takket være all støtte vi får er vi på god vei til å gi kichwabarn en god skole, og muligheten til en bedre framtid.