Dette nettstedet bruker informasjonskapsler og lignende teknologier for å fungere som forventet (f.eks. opprettholde tilkoblingen din).

Hvordan har pandemien rammet Hei Verdens prosjekter?

Nå er det skolestart for barn over hele landet. Millioner av barn verden over er ikke så heldige. Pandemien har ført til en global utdanningskrise, og skolene i 19 land er fortsatt stengt. Nesten 500 millioner barn har ikke hatt tilgang til fjernundervisning mens skolene deres har vært stengt. Arbeidet med å sikre skolegang for barn og unge er derfor viktigere enn noen gang. Her kan du lese litt om konsekvensene covid-19 har hatt for vårt arbeid i Laos, Zambia, Peru og Bangladesh.

I Bangladesh har skolene vært stengt siden mars i fjor, og så mange som 7 av 10 elever får ikke fjernundervisning. Dette betyr at millioner av barn nå har gått glipp av 1,5 skoleår. Mange har i denne perioden måttet jobbe for å hjelpe til med å forsørge familien, da fattigdommen i Bangladesh har økt kraftig det siste året. Vi frykter at mange av barna ikke vil komme tilbake på skolebenken når skolene åpner igjen. På grunn av høye smittetall har landet vært stengt ned i flere omganger, effekten av disse nedstengingene har vært knusende. Minst 24,5 millioner mennesker har havnet i fattigdom det siste året på grunn av pandemien. Bare rundt 4 prosent av befolkningen på 165 millioner er vaksinerte. Hei Verdens prosjekter stopper ikke arbeidet opp selv om skolene har vært stengt. Våre læringssentre har holdt åpent så mye som mulig, og når de har vært nødt til å stenge har elevene fått hjemmeundervisning av læreren.
I Laos har andelen barn som dropper ut av skolen økt på grunn av covid- 19. Fattigdommen har blitt for stor for mange familier, og foreldrene har hatt behov for barna som arbeidskraft på rismarkene. Da skolene åpnet igjen etter nedstegningen hadde de ikke mulighet til å sende barna tilbake på skolen. For de som kom tilbake på skolen var det tydelig at nedstenging hadde satt sitt preg. For mange av barna var nasjonale prøver i lao og matte vanskelige å bestå. Elever som stryker på disse prøvene får ikke fortsette til høyere klassetrinn. I april i år ble landet nok en gang stengt ned på grunn av høye smittetall. Myndighetene tilbød undervisning gjennom en app og via TV, men disse hjelpemidlene var kun tilgjengelig i de større byene, og ikke i Bokeo provinsen, der Hei Verden jobber. Da skolene kunne åpne igjen i juni, ble avgangselevene prioritert slik at de kunne gjennomføre sine eksamener, og kunne få muligheten til å gå videre i utdanningsløpet. Gjennom pandemien har vår samarbeidspartner, sammen med skolene, funnet alternative undervisningsmetoder, og sikret at alle skolene har hatt nødvendig utstyr for smittevern, i tillegg til å arrangere sommerskoler slik at elevene kunne ta igjen tapt undervisning.
Zambia har i sommer vært gjennom en tredje bølge med Covid-19. Smittetallene har vært høye, og på grunn av dårlig helsevesen har de ikke hatt mulighet til å behandle alle de syke. Zambia har heller ikke kommet i gang med vaksineringen. Dette førte til en ny runde med nedstengning for å prøve å begrense smitten. For elevene i Zambia betyr dette enda et langt avbrekk fra skolen. For elevene i våre prosjektområder er dette en veldig alvorlig situasjon ettersom de har liten eller ingen tilgang på hjemmeundervisning. Når de nå igjen går glipp av verdifull læring, øker sjansene for at de ikke kommer tilbake på skolebenken igjen. Ved forrige nedstenging så vi også en økning i barneekteskap og tenåringsgraviditeter, som førte til at flere jenter måtte avbryte skolegangen sin. 23. august fikk skolene åpne igjen, og vi jobber videre for å sikre at alle barna i våre prosjekter fortsetter utdanningen og at de får muligheten til å ta igjen tapt læring. Vi styrker også skolenes evne til å ha god smittevern ved å sikre at alle skoler har tilgang på håndvask og rent vann.
I Peru har nå 25% av befolkningen over 18 år blitt vaksinert. Likevel har ALLE lærerne i Hei Verdens utdanningsprosjekter i Cusco-regionen allerede blitt vaksinert, noe som er en svært gledelig nyhet! MEN, selv om lærerne er vaksinerte er ikke skolehverdagen tilbake som normalt. Langt i fra. Myndighetene har latt skolene begynne å åpne igjen gradvis, men det er frivillig for lærerne om de vil tilbake i klasserommet eller jobbe hjemmefra. Mens Peru venter på sin tredje smittebølge, som trolig treffer landet nå i høst, er lærerne er redde for å dra på jobb og frykter at de skal ta med seg smitte hjem til sine uvaksinerte barn. Lærerne og familiene i fjellandsbyene lever i fattigdom, og helsetilbudet er skikkelig dårlig. For mange er det flere timer til nærmeste helsesenter hvor det som regel mangler essensielt medisinsk utstyr. Lærerne spør seg derfor hvem som skal ta seg av barna deres dersom de blir syke av korona, og føler at det tryggeste valget er å jobbe hjemmefra. Likevel er ikke hjemmekontor optimalt for læringens del da mange elever mangler både telefon-, strøm- og internettilgang. Kommunikasjon mellom lærer og elev er vanskelig ved fjernundervisning i fjellene. Eksempelvis har pandemien gjort at de yngste elevene ikke har lært å lese og skrive - det har ikke vært mulig å få til gjennom fjernundervisning. De mange månedene med stengte skoler gjør at elevene faller langt bak, og for mange blir veien til skolebenken etter pandemien nærmest umulig. Noe som igjen fører til at det blir ekstra vanskelig å bryte ut av livet i fattigdom. Hei Verden og Tarea (vår lokale partnere i Peru) fortsetter å følge situasjonen tett og jobber for at skolene kan være åpne på en trygg måte med gode smitteverntiltak - og med lærere til stede.

Vil du hjelpe oss å bekjempe den globale utdanningskrisen?